Melayu, Islam Dan Anjing

Melayu, Islam Dan Anjing
Kelakar lah Dr. Mohd Asri ni

Melayu, Islam Dan Anjing

29 July 2010

Flip Jack - Before & After grooming
"Orang Malaysia memang sensitif anjing. Anjing melintas jauh dia dah lompat dah" ~ Dr. Mohd. Asri.

Hahahahaha... memang betul. Kalau pikir memang kelakar gila tengok most org Melayu kita. Ada sekali tu I bawak Flip Jack (Jack Russel Terrier) yang kecik comel lote ni... ada pakcik ni tengah duduk dekat tepi kedai. Dia terperanjat GILOS dan terus melompat bila nampak Flip Jack.

Cara dia lompat tu macam nampak rottweiler... Kalau I bawak si Bubba ke, Ciku ke... masuk akal gak... sbb dua ekor ni memang nampak ganas... ni si Flip Jack.... tsk tsk tsk...





<a href="http://www.linkedtube.com/uqLG5VP8jyc034c1a3bf305df5a089dc363c7793655.htm">LinkedTube</a>


Thanks to Good Muslims Love Dogs for sharing this video

35 comments:

Anonymous said...

Hahahaha... nak buek camno... org camni, kalo bawak Tita si kucing Mainecoon pun terkejut beruk jugak agaknya.

July 29, 2010 at 7:26 PM
Chetz Yusof said...

Hahaha... kalau Tita... maybe dia tak lompat... but bila tita klua je suara and bagi muka bengis dia... mamat ni terus terkencing rasanya.. hehehe

July 29, 2010 at 10:35 PM
meowwmania said...

kalau terlompat je tak per...

ini karang siap nak dibaling batu segala bagai, buduh btol!

menyampah ngan org camni grrrr.......

August 2, 2010 at 8:25 PM
Anonymous said...

Klu lalu dpn aku aku x lompat...mati anjing kau aku pijak...

July 29, 2013 at 9:55 PM
Anonymous said...

Babi ler kau chetzz... kau nak mampos yer.. silakan sentuh sensitiviti islam lagi. Silakan... nanti rabak perut kau... kau tunggu.

July 30, 2013 at 12:06 AM
Anonymous said...

Kalau aku la kn, aku tak pijak anjing tu. Tapi aku pijak tuan anjing tu..

July 30, 2013 at 12:22 AM
Mama Cun said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

org bukan takut dgn anjing bukan sbb kene samak, org takut kene gigit. sila buat kajian sebelum komen.

July 30, 2013 at 5:26 AM
Anonymous said...

Macam mana nak beribadat kalau tiap hari bercampur dgn najis berat seperti ini?

July 30, 2013 at 5:37 AM
Anonymous said...

org mcmni beribadat ke?? aku rs kesian kt kau chetz.. kau niy mcm takde life je.. hidup ngan anjing setiap masa,smpai kepala kau pun dh biol.. klau kau nk ptolongan, aku blh tlg refer kau jmpe psychiatrist..

July 30, 2013 at 6:19 AM
Anonymous said...

hehehe...rase hebat sgt ke bile dah main2kn agama Islam..? syok ke wat cm tuh? terpikir sejap bile tgk org dok main2kn Islam... rase cam bodo je akal org cmtuh..kite klu nk kutuk agama depa, dah lame dah buat n bnyk kot mende yg bleh kutuk... layan gelak pun hado.. tp kami bkn sebodoh kamu!!!!tk berfaedah lgsg... Apelaa yg Islam wat kt kamu smpi dok sakit hati sgt tuh...kata jelaa sbb Islam itu memg agama yg benar sbb itulah ramei yg sakit hati n dok provoke org mgajak ke neraka...

July 30, 2013 at 6:32 AM
altis said...

Sengaja memperbodohkan diri sendiri... Tak siapa yang rugi dunia akhirat selain sibahlol sekor tu yang mempersendakan Islam... Kami takde rasa apa2 pun... hahaha...

July 30, 2013 at 7:09 AM
Anonymous said...

Lps ni ko kena tangkap...sapa nk kasi hanjing ko mkn hah budak..lain kali nk basuh kaki dan muka ko jgn kait kn nama allah dgn kaki dan muka hanjing ko....

July 30, 2013 at 8:00 AM
Anonymous said...

KEPADA CIK CHETZ YUSOF YANG BUDIMAN,
KENAPA TAK REMOVE VIDEO TU, KAN DAH JADI ISU SEKARANG NI,
BIAR PON BENDA LAMA, SENSETIVITI UMAT ISLAM KENA JAGA SEBEB CIK
CHETZ JUGA ORANG ISLAM. KALAU NAK GUNA PENDAPAT MAZHAB PUN, KAJI DAN BELAJAR DENGAN MENDALAM, JANGAN AMBIL MANA YANG SUKA SAHAJA. TERPULANGLAH PADA CIK SENDIRI.

July 30, 2013 at 9:14 AM
Anonymous said...

Semua orang pun akan ckp agama dia yg betul.. habis tuh agama lain semua salah? agama apa pun tak salah... yg salah cumalah penganutnya.. haha.. biarlah kalau dia suka anjing, dia punya pasal la.. KORANG PEDULIK APA

July 30, 2013 at 9:51 AM
Anonymous said...

ISLAM rupanya mamat ni.klu nk bela babi pun x kisah lah Chetz..klu dpt bonus di akhirat nnt xde kena mengena dgn org lain.Just gunakn akal n fikiran sblm upload @ menulis sesuatu.Jgn nnt di dunia pun dh terima bonus,baru tau langit tu tinggi ke rendah..

July 30, 2013 at 5:51 PM
Anonymous said...

pak cik tu melompat bukan sebab takut... sebab anjing i2 najis....

July 30, 2013 at 6:31 PM
Anonymous said...

Anjing macam najis jadi kucing tak kotor ke ? Kucing suka makan tikus, suka jalan tempat longkang, tempat bersampah jadi tak kotorlah? Binatang semua sama mana tahu bersih dan kotor. Kalau mereka tahu bukan panggil binatang. Yang percaya anjing macam najis otak mereka adalah sempit....

July 30, 2013 at 6:35 PM
Anonymous said...

Chetz , dont mind their 1001 negatives and bombard. They are narrow minded . Dont mind them . I am muslim and i can say as long as you keep it clean , dogs are most loyal friend you can ever have. Regardless of what , they always stay by you.

To the critics: Kalo nak kutuk org , baik tgk diri sendiri dulu. Dont be a fxxking hypocrit.

Salam.

July 31, 2013 at 1:48 AM
Anonymous said...

Jika agama mu tak dapat kebebasan lebih baik pergi Murtad

July 31, 2013 at 5:02 PM
Anonymous said...

Awk ni ckp guna lah otak!mmg la anjing n kucing group binatang!tp yg mmbezakn kedua2 binatang ni,kucing adalah binatang kesayangan nabi Muhammad saw.blh dikatakn kucing binatang yg terpilih...

July 31, 2013 at 5:39 PM
Anonymous said...

Hello!!!lantak korg la klu nk bela babi skali pun!itu hak korg.yg org pertikaikn jgn lah smpai nk terlebih mengada mcm la anjing tu pandai solat???

July 31, 2013 at 5:46 PM
Anonymous said...

Jgn lah cuba nk menegakkn benang yg basah..klu Allah nk lipat smule kata2 awk sekejap je....so jgn nk menolak hukum!

July 31, 2013 at 5:52 PM
Anonymous said...

bodohnye PENGKID ni

July 31, 2013 at 7:16 PM
Anonymous said...

Dunia sudah maju dan moden tapi masih ada orang otak sempit. Ha Ha Ha

July 31, 2013 at 9:51 PM
Anonymous said...

Maznah Yusof nama si tomboy pengkid laknat ni. Nak buat video yang ko sayang anjing la konon. Kalo ko nak buat video ko main kongkek dgn anjing tu sekalipun lantak lah tapi jangan la guna takbir raya. Ko buat video jaga anjing pon knp harus selitkan dgn takbir raya?? Bangang. Seolah olah ko menghina kesucian takbir raya tu.Takde jantan yg nak kt ko ke sampai ko nak intim sgt dgn anjing ko tu?.Bodoh.Ko sendiri pun dah macam anjing tu.Tuhan dah anugrahkan jd pompuan, tak bersyukur, nak jadi tomboy pengkid plak.

July 31, 2013 at 10:35 PM
Anonymous said...

Ini semua sudah takdir. Tomboy ke perempuan ke semua sudah ditakdir. Nak salah siapa?

July 31, 2013 at 11:05 PM
Anonymous said...

dah ingat lelaki ke....kalau rasa lelaki sgt...meh aku pancut dlm ko..tgk ngandung ke x......takpun cube ko tumbuh misai...boleh x?

August 1, 2013 at 5:04 AM
Anonymous said...

Setiap binatang jika ciptaan tuhan mesti ada kebaikan dengan keburukan. Anjing adalah binatang yg bijak dan boleh menjaga harta, menolong mangsa malapetaka, memantu menangkap jenayah dll. Itu sebab anjing tak patut hina tapi harus sayangi. Berbanding dengan nyamuk dimana nyamuk langsung tidak membawa kebaikan malahan mengacau kehidupan kita dan membawa penyakit mamalia. Tak faham kenapa cipta nyamuk? Hahaha

August 1, 2013 at 8:26 PM
Anonymous said...

Mereka yang menganggap anjing macam najis sebenarnya otak mereka adalah najis ! Kikikikiki

August 2, 2013 at 4:46 PM
Anonymous said...

Ni lg sekor bangang bin tolol!!!nk tegak benang yg basah!!!

August 3, 2013 at 8:34 PM
hamba allah said...

Assalamualaikum...tujuan saya komen bkn nk mencari masalah ataupun menghina sesiapa jua. Cuma terdetik disebabkan masalah halal haram ini menjadi semakin remeh dan saya khuatir ianya akan menjadi satu amalan yang salah sekiranya ianya benar salah..Saya merujuk kepada menjadikan 'dogs' sebagai pets.Saya bukanlah seorang ustaz mahu pun alim ulamak tetapi pada saya cukuplah kita mengambil contoh ke atas kehidupan orang2 yang terdahulu daripada kita...apabila menceritakan anjing boleh dipegang ketika sama2 kering saya memang bersetuju kerana ianya telah dinyatakan dengan jelas melalui hadis sahih.cerita berkenaan seorang pelacur masuk ke syurga kerana membantu memberikan anjing yang kehausan minum sebelum dia minum juga saya akui kebenarannya termasuk juga ashabul kahfi.tetapi sekiranya kita fikir dalam2 tiada dinyatakan bahawa insan yang terlibat didalam ashabul kahfi itu tidur memeluk anjing atau memegang anjing.ianya hanya menceritakan mereka tidur bersama anjing didalam gua.walaupun tidak dinyatakan araknya.huraikan kita bersama rakyat malaysia.adakah rakyat malaysia yang berada disabah berada bersama saya sekarang ini dikuala lumpur?dengan ini saya boleh katakan bahawa anjingvitu dibela bagi tujuan memburu..difikirkan lagi bahawa tiada pernah seorang rasul allah yang membela anjing diceritakan didalam al quran walaupun nabi sulaiman s.a.w yang boleh memahami bahasa haiwan dan makhluk lain.turun pula kepada nabi muhammad s.a.w dan beliau tidak membela anjing sebagai haiwan peliharaan rumah ataupun pet.jika difikirkan seorang rasul allah yang maksum iaitu tidak mempunyai dosa pun tidak membela haiwan yang bernama anjing mengapakah kita yang tidak maksum ini tidak mahu mengikut sunnah beliau?kasihakan kepada haiwan itu perlu kerana ianya adalah sifat peri kemanusiaan.tetapi membela sebagai binatang peliharaan tersayang bukankah telah agak melampaui batasan yang diceritakan didalam hadis?ini bukanlah pemikiran orang melayu yang kuno tetapi sekiranya dibuka website bangsa lain juga termasuk orang2 eropah yang membesar didalam lingkungan membela anjong juga ianya amatlah ditegah kecuali oleh sebab menjaga harta atau tanaman ataupun ternakan.dengan mengambil hanya perkataan seorang ustaz sahaja sebagai rujukan adalah kurang efektif kerana pemikiran seorang ustaz itu tidak mewakili pendapat ulama sunnah wal jamaah dan jelas beliau bukanlah salah seorang ulama sunnah wal jamaah yang diiktiraf dunia islam juga dan beliau juga tidak pula membela anjing dirumahnya..kenapa agaknya yea? saya terpanggil menulis komen kerana tidak mahu kita sebagai umat islam berpecah belah kerana kepentingan diri sendiri sahaja.jika ianya tidak dilakukan oleh nabi muhammad s.a.w maka baiklah jgn dipraktikkan kerana ianya pasti akan dibidas oleh masyarakat islam yang lain..anda tidak salah kerana mempunyai rasa kasihan dan sukakan anjing tetapi tetapkanlah bahawa ianya ada batasan.saya doakan anda mendapat petunjuk dan hidayah dari Allah s.w.t.Insya allah

July 15, 2014 at 11:55 PM
hamba allah said...

Satu lagi janganlah mengutuk pakcik tua itu kerana takutkan anjing dan awak sebagai manusia yang sangat prihatin kepada haiwan sepatutnya lebih prihatin kepada manusia tambahan kepada pakcik itu lebih tua umurnya dari awak.Tidakkah ibubapa kita mengajar kita menghormati orang yang lebih tua daripada kita.Janganlah lupa pasti ada sejenis binatang yang awak rasa geli atau takut dan satu hari nanti awak pun akan menjadi tua..Seronokkah awak sekiranya dikutuk dan dipermainkan oleh orang muda pula satu hari nanti? Fikirkanlah..bukan haiwan yang akan memandikan mayat kita mengafankan mayat kita dan menguburkan kita.....memang pada saya awak keterlaluan menyamakan seorang pakcik dengan seekor anjing....masya allah...

July 16, 2014 at 12:09 AM
Anonymous said...

Nabi Musa adalah satu-satunya Nabi yang boleh bercakap terus dengan Allah S.W.T Setiap kali dia hendak bermunajat, Nabi Musa akan naik ke Bukit Tursina. Di atas bukit itulah dia akan bercakap dengan Allah.Nabi Musa sering bertanya dan Allah akan menjawab pada waktu itu juga. Inilah kelebihannya yang tidak ada pada nabi-nabi lain.
Suatu hari Nabi Musa telah bertanya kepada Allah. “Ya Allah, siapakah orang di syurga nanti yang akan berjiran dengan aku?”.
Allah pun menjawab dengan mengatakan nama orang itu, kampung serta tempat tinggalnya. Setelah mendapat jawapan, Nabi Musa turun dari Bukit Tursina dan terus berjalan mengikut tempat yang diberitahu. Setelah beberapa hari di dalam perjalanan akhirnya sampai juga Nabi Musa ke tempat berkenaan.

Dengan pertolongan beberapa orang penduduk di situ, beliau berjaya bertemu dengan orang tersebut. Setelah memberi salam beliau dipersilakan masuk dan duduk di ruang tamu.
Tuan rumah itu tidak melayan Nabi Musa. Dia masuk ke dalam bilik dan melakukan sesuatu di dalam. Sebentar kemudian dia keluar sambil membawa seekor babi betina yang besar. Babi itu didukungnya dengan cermat. Nabi Musa terkejut melihatnya. “Apa hal ini?, kata Nabi Musa berbisik dalam hatinya penuh kehairanan.

Babi itu dibersihkan dan dimandikan dengan baik. Setelah itu babi itu dilap sampai kering serta dipeluk cium kemudian dihantar semula ke dalam bilik. Tidak lama kemudian dia keluar sekali lagi dengan membawa pula seekor babi jantan yang lebih besar. Babi itu juga dimandikan dan dibersihkan. Kemudian dilap hingga kering dan dipeluk serta cium dengan penuh kasih sayang. Babi itu kemudiannya dihantar semula ke bilik.
Selesai kerjanya barulah dia melayan Nabi Musa. “Wahai saudara! Apa agama kamu?”. “Aku agama Tauhid”, jawab pemuda itu iaitu agama Islam. “Habis, mengapa kamu membela babi? Kita tidak boleh berbuat begitu.” Kata Nabi Musa.

“Wahai tuan hamba”, kata pemuda itu. “Sebenarnya kedua babi itu adalah ibubapa kandungku. Oleh kerana mereka telah melakukan dosa yang besar, Allah telah menukarkan rupa mereka menjadi babi yang hodohrupanya. Soal dosa mereka dengan Allah itu soal lain. Itu urusannya dengan Allah. Walaupun rupa mereka sudah menajdi babi, aku tetap melaksanakan tugasku.”, sambungnya.

“Setiap hari aku berdoa kepada Allah agar mereka diampunkan. Aku bermohon supaya Allah menukarkan wajah mereka menjadi manusia yang sebenar, tetapi Allah masih belum memakbulkan lagi.”, tambah pemuda itu lagi.
Maka ketika itu juga Allah menurunkan wahyu kepada Nabi Musa a.s. ‘Wahai Musa, inilah orang yang akan berjiran dengan kamu di Syurga nanti, hasil baktinya yang sangat tinggi kepasa kedua ibubapanya. Ibubapanya yang sudah buruk dengan rupa babi pun dia berbakti juga. Oleh itu Kami naikkan maqamnya sebagai anak soleh disisi Kami.”

Allah juga berfirman lagi yang bermaksud : “Oleh kerana dia telah berada di maqam anak yang soleh disisi Kami, maka Kami angkat doanya.
Itulah berkat anak yang soleh.

Walau bagaimana buruk sekali pun perangai kedua ibubapa kita itu bukan urusan kita, urusan kita ialah menjaga mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana mereka menjaga kita sewaktu kecil hingga dewasa.
Walau banyak mana sekali pun dosa yang mereka lakukan, itu juga bukan urusan kita, urusan kita ialah meminta ampun kepada Allah S.W.T supaya kedua ibubapa kita diampuni Allah S.W.T.

Erti sayang seorang anak kepada ibu dan bapanya bukan

Bukan setakat anjing sahaja membolehkan manusia masuk ke syurga..membela babi pn bole masuk ke syurga..ini disebutkan didalam Al Quran

July 16, 2014 at 1:50 AM
Anonymous said...

Jangan kata kt Chetz tau..tgk msti ada sebab dia bela anjing..kisah kt atas tu dh bagi tauladan...

July 16, 2014 at 1:54 AM

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

2009 ·www.CEKAP.org by TNB