Melayu, Islam Dan Anjing

Melayu, Islam Dan Anjing
Kelakar lah Dr. Mohd Asri ni

Chetz Tidur Bergelumang Najis!

02 August 2010

Hahahaha... Ok tak Tajuk post ni. I rasa ini lah tajuk akan digunakan oleh suratkhabar tabloid kat Malaysia untuk cerita I ni.

Kan majoriti masyarakat kat M'sia ni berpendapat yang anjing tu Najis mengikut mazhab tertentu. Tapi I tak anggap anjing ni najis sebab ada mazhab lain yang mengatakan anjing ni tak najis.

Kalau you nak tau dengan lebih lanjut pasal anjing dalam Islam dan Mazhad ni, sila tengok video ni,
----> Melayu, Islam dan Anjing

Dan baca article Dr. Mohd Asri ni... Pelacur, Anjing Dan Kehidupan

Video ni adalah kisah hidup I tiap2 malam kat rumah bila nak tido... terpaksa melayan kerenah budak2 ni. Ada yang nak kiss good night lah... ada yang masih nak main.



<a href="http://www.linkedtube.com/PmXjYjsLIk020fe4a1b076ee698979125cbbce3ad70.htm">LinkedTube</a>


23 comments:

Anonymous said...

so suwit =)

August 2, 2010 at 7:17 AM
KiTTuN said...

Bestnya titun dgn dia org..

August 12, 2010 at 5:28 AM
MUSLIMAH said...

Plz jgn ambik hukum islam ini sekerat2...k. masuklh dlm islam spenuhnya. mazhab 4 tetap mdalilkn najis anjing adalh najis berat. Perlu disamak. Tdk salah mjaga kebajikkn haiwan tmasuk anjing...ttp anjing spatutnya mjadi haiwan peliharaan d luar rumah...@ sediakn rumah anjing. info lanjut bkaitan hukum mmegang anjing klik link ni..http://muslimahhariini.blogspot.com/2013/01/hukum-memegang-anjing-dan-babi.html

July 29, 2013 at 5:39 PM
Anonymous said...

Sejauh mane kau tau pasal islam...klu x tau jgn kutuk agama kami...ape slh kami kat kau...kami x tau byk psl agama kau tapi kami x kutuk agama kau...

July 29, 2013 at 9:50 PM
Anonymous said...

Kategori Risalah : Gambar, Musik

Memelihara Anjing Di Rumah, Mendidik Anjing, Hukum Membunuh Binatang Yang Mengganggu ?

Minggu, 28 Nopember 2004 10:18:01 WIBMEMELIHARA ANJING DI RUMAHOlehSyaikh Muhammad bin Shalih Al-UtsaiminPertanyaanSyaikh Muhammad bin Shalih Al-Utsaimin ditanya : Sesungguhnya di dalam rumah, kami memiliki anjing betina yang kami peroleh. Tadinya, kami tidak mengetahui hukum memelihara anjing tanpa keperluan. Setelah kami mengetahui hukumnya, kami mengusir anjing tersebut, dan ia tidak mau pergi karena sudah sangat jinak di rumah dan saya tidak ingin membunuhnya. Apakah jalan keluarnya.?JawabanTermasuk perkara yang tidak disangsikan padanya adalah diharamkannya bagi manusia memelihara anjing kecuali dalam beberapa perkara yang ditegaskan oleh syara’ atas bolehnya memeliharanya. Karena sesungguhnya.“Artinya : Siapa yang menjadikan anjing –kecuali anjing penjaga ternak, atau anjing pemburu, atau anjing penjaga tanaman- niscaya berkuranglah satu qirath pahalanya setiap hari” [1]Apabila berkurang pahalanya satu qirath berarti ia berdosa dengan perbuatannya tersebut, karena hilangnya pahala seperti mendapatkan dosa, keduanya menunjukkan haramnya. Dalam kesempatan ini, saya memberi nasehat kepada orang-orang yang tertipu dengan perbuatan orang-orang kafir berupa pemeliharaan terhadap anjing, merupakan perbuatan keji.Kenajisannya lebih berat daripada najis-najis lainnya. Sesungguhnya najis anjing tidak bisa suci kecuali dengan tujuh kali basuhan, salah satunya dengan tanah. Sampai-sampai babi yang keharamannya ditegaskan Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam Al-Qur’an dan ia adalah rijs (najis), kenajisannya tidak sampai kepada batas ini. Anjing adalah najis yang sangat buruk sampai kepada batas ini. Anjing adalah najis yang sangat buruk. Namun sangat disayangkan, sebagian orang tertipu dengan orang-orang kafir yang terbiasa melakukan perbuatan-perbuatan tercela, maka mereka memelihara anjing ini tanpa da keperluan, tanpa keterpaksaan.Memelihara, mendidik dan membersihkannya padahal ia tidak pernah bersih selamanya. Walaupun dibersihkan dengan air laut niscaya tidak akan pernah bersih karena najisnya bersifat ain (dzatnya). Kemudian mereka mengalami kerugian yang sangat banyak, menyia-nyiakan harta dengan pemeliharaan tersebut dan (Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah melarang menyia-nyiakan harta) [2].Saya menyarankan kepada mereka agar bertaubat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala dan mengeluarkan anjing dari rumah mereka. Adapun orang yang membutuhkannya untuk berburu, atau bertani atau memelihara ternak, sesungguhnya hal tersebut tidak apa-apa karena adanya izin dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam dengan hal tersebut.Tinggal jawaban terhadap pertanyaan saudara ini, kami katakan kepadanya. Apabila anda telah mengeluarkan anjing ini dari rumah dan mengusirnya, lalu ia datang lagi, maka anda tidak bertanggung jawab terhadapnya. Jangan anda biarkan ia tetap berada di sisi anda, jangan diberi tempat. Apabila anda terus memperlakukannya seperti ini di belakang pintu, kemungkinan ia akan pergi dan meninggalkan kota dan makan dari rizki dari Allah Subhanahu wa Ta’ala sebagaimana anjing-anjing lainnya.[Fatawa Syaikh Ibn Utsaimin, jilid II]

July 29, 2013 at 9:56 PM
Anonymous said...

kesian dia bercita2 nk jadi mcm anjing2 tu tapi belum terjadi lagi..teruskan usaha anda utk mencapai menjadi seekor anjing jugak erk.

July 30, 2013 at 1:09 AM
Anonymous said...

hari2 ko kena samak badan ko n solat kt rumah jiran kalau kt rumah ko ni dah penuh najis, air liur anjing tu pon ko xtau jatuh kat mana..aku rasa baik lg ko bela binatang kesukaan Rasulullah dpt ko bela anjing ni..dah tentu2 pahala kena tolak setiap hari..bela anjing dibolehkan utk tujuan tertentu bukan utk dibela mcm kucing..aku harap ko baca la info y kwn2 bg kat atas ni supaya sekurang2nya bertambah sikit ilmu tu

July 30, 2013 at 2:33 AM
Pena Ukiran said...

salam sejahtera. Sblom ada ummat Islam ambil tindakan pada awak,
saya ada perkara nak beritahu

1st sekali. sy tak baik, dan saya bukan ilmuwan.

yang kedua. Pemahaman awak dalam "minda tajdid" tu, sy rasa.. awak tak faham. awak faham berdasarkan pemahaman awak yang sekadar membaca di web2 dan google search menyebabkan anda tidak bertanya pada manusia apa yang cuba disampaikan oleh Dr. Asri.

Saya boleh assume awak seorang yang terlampau rajen online di Laptop, bertemankan anjing-anjing yang dibela oleh anda di rumah. dan merekalah yang menjadi teman anda.

Akibat dari cara hidup sebgini, pelbagai persoalan yang bermain di minda anda tentang sesuatu, hanya boleh dijawab oleh anjing-anjing anda. dan bukannya MANUSIA.

Wallahualam (Allah lebih mengetahui)

Saya rasa, pertama sekali. Paling elok. awak minta pendapat Ustaz Asri ini. Tak rugi pon kalau awak emailkan persoalan ni pada beliau. Kalau awak nak saya bantu, saya boleh attach blog awak pada facebook beliau. InsyaAllah. Ustaz ni Ilmuwan yang mampu menjawab permainan mudah difikiran cetek anda. Salam bukan satu Malaysia. Salam dari Muslim

July 30, 2013 at 6:54 AM
Anonymous said...

http://www.youtube.com/watch?v=gk-nkj2xtrw

July 30, 2013 at 11:00 AM
P@Yai said...

abah kau la..nak cite pasal mazhab.. kau tu bersih ke x..?
kaji dlu al-quran tu biar khatam ..jng sedap mulut kau je..

July 30, 2013 at 5:44 PM
Anonymous said...

mmg org islam x d haramkan utk m'mbela anjing, tetapi ada syaratnya yang membolehkan org islam membela anjing... seperti contoh menjaga tanaman yang berhektar2 luasnyaa... jangan ambil mudah tentang hukum islam nie....

July 30, 2013 at 6:29 PM
Anonymous said...

PADA PANDANGAN SAYA ISLAM MEMBENARKAN MEMBELA ANJING DALAM "KEADAAN TERTENTU" SAHAJA NAMUN BAGI ORANG YANG BENAR-BENAR "MENJAGA & MENYEMPURNAKAN" SOLAT SERTA SELALU MAHU MENGAJI ALQURAN, DIA TIDAK AKAN SENTIASA BERGELUMANG DENGAN ANJING KERANA PERLU SENTIASA DISAMAK SETIAP KALI MAHU BERIBADAH. SEDANGKAN MANDI SEKURANG-SEKURANGNYA 2 KALI SEHARI PUN MALAS INIKAN PULA NAK SAMAK SEKURANG-KURANGNYA 5 KALI SEHARI:-). JANGAN MENGUNAKAN ALASAN "MAHZAB" HANYA KERANA MAHU MENGIKUT KEHENDAK & NAFSU SENDIRI.

KALAU KITA PERHATI DAN KAJI.....SELALUNYA ORG YANG SUKA MENIMBULKAN MASALAH & KONTREVERSI DLM MASYARAKAT NI ORANG YANG SOLATNYA TIDAK DIJAGA (DGN CARA YANG BETUL DINYATAKAN DLM ALQURAN & SUNNAH NABI MUHAMMAD SAW). PERBEZAAN DIANTARA ORG SEBENAR-BENARNYA ISLAM & BUKAN ISLAM ADALAH "CARA SOLATNYA"

July 30, 2013 at 7:32 PM
CahayaAmanah said...

org bangla islam bela anjing pun diorg sentuh bila kering dan diorg x letak dlm umah dan anjing tu pun ad umah dia sendiri... tgk mata kapla sendiri, klu nak ikut mazhab hanafi ka, maliki ka, ikut keseluruhan kalau main ceduk2 ikut2 nafsu bukan setakat masyarakat yg memang ak pun tau ad problem, tapi ko pun 2x5 ngan masyarakat yg ad problem gak....

July 30, 2013 at 8:44 PM
Anonymous said...

There is no restriction in having dogs as pets. There is no injunction that Dogs are considered unclean. The Quran mentions that we can eat animals caught by our dogs. So if it is HALAL to eat animals caught by dogs how can the dog be considered as najis?? READ the QURAN and UNDERSTAND it. Don't just read/sing it as if it were a song book.
Chetz ,Don't let the dissenters put you down..keep loving your dogs and may they give you happiness always.

July 30, 2013 at 9:30 PM
Anonymous said...

Surah 5:4 "They consult you concerning what is HALAL for them; say, "Halal for you are all good things, including what trained dogs (mukallibeena) and falcons catch for you." You train them according to Allah's teachings. You may eat what they catch for you, and mention Allah's name thereupon. You shall observe Allah. Allah is most efficient in reckoning."

Mukallibeen is plural form of 'kalb' which means dog. Latter day translators (possibly with a prejudice against dogs) translate mukallibeen as 'hunting animals' including falcons, cheetahs and dogs.

But the root word 'kalb' means dog. The same word 'kalb' is mentioned again in the Quran in the story of some believers and their dog who slept in a cave. Here it is :

Surah 18:13 We narrate to you their history, truthfully. They were youths who believed in their Lord, and we increased their guidance.

This is a story of some youths who were believers in Allah. They were persecuted by people so they took refuge inside a cave. In the cave they had a dog with them. Later disputes came up about the true numbers of these believing youths and their dog in the cave. The Quran cites the differences:

Surah 18:22 Some would say, "They were three; their dog (kalb) being the fourth," while others would say, "Five; the sixth being their dog (kalb)," as they guessed. Others said, "Seven," and the eighth was their dog (kalb). Say, "My Lord is the best knower of their number." Only a few knew the correct number. Therefore, do not argue with them; just go along with them. You need not consult anyone about this.

The word for dog here is again 'kalb'.

Dogs are really man's best friend ok. And the Quran does not say anything bad about dogs.

The Quran says that food which dogs catch for us to eat is HALAL - Surah 5:4. And this is also proven in the video above about Arabs hunting with dogs.

The Quran also repeats the history about some good Muslims who kept dogs and even slept with their dog in a cave - Surah 18:22 above.

So lets ease up on the dogs ok. Unless you dont like the Quran, and dogs.


For the original article go to http://syedsoutsidethebox.blogspot.com

July 30, 2013 at 9:33 PM
Anonymous said...

Inilah penyakit baru Melayu Islam yang memandai2 tafsir hukum sesuatu keputusan mengikut nafsu/selera tanpa bersandarkan hukum yang tepat. Islam tidak melarang membela anjing asalkan mengikut batas2 dan peraturan seperti adab bersuci yang betul/cara bersamak selepas bersentuhan. Bukannya buat anjing tu seperti kucing/lain2 pet hingga dibiarkan masuk dalam rumah, atas tilam - sanggup tidur sekali. Hanya muslim yang tidak menjaga solat/hilang akal saja yang bertindak begitu berani melanggar kehidupan manusia normal. Maaf jika terasa, tetapi itulah kenyataannya - kesucian agama Islam jangan dipermainkan....

July 31, 2013 at 2:19 AM
Anonymous said...

Wahai Chezt Yusof, kau tu manusia, takkan boleh jadi anjing! (Tindakan awak seumpamanya kau peluk babi/tidur dengan babi). Walaupun Islam menghormati semua makhluk bernyawa termasuk anjing, Islam tetap menganggap anjing dan babi adalah haiwan tidak suci kerana mengandungi bakteria(virus), cacing dan bau busuk yang berbahaya membawa jangkitan kepada manusia. Islam tidak memandang hina kepada babi & anjing, cuma kedua2nya perlulah diasingkan dan dijauhkan mengikut cara2 tertentu. Salah satu cara ialah bagi anjing; dengan melarang bersentuhan yang berlebihan hingga batas basah(contohnya; air liur, air kencing dan najis). Manakala babi pula lebih berat - tidak boleh disentuh langsung lebih2 lagi dimakan dagingnya(perlu pengasingan yang lebih drastik-jauh). Didalam buklan mulia Ramadhan ini aku tak mahu kutuk2/hina nanti kurang pahala puasa, aku harap kau bertaubat daripada feel pelik/tak bertamadun tu

July 31, 2013 at 2:32 AM
pizzo said...

Maznah Yusof nie seorang yang kesunyian. Jauh dari keluarga. Berperwatakan boyish. Mungkin faktor-faktor tersebut menyebabkan dia tersisih. Apa-apa pun, dekatkan lah diri dengan tuhan yang kamu pilih.

July 31, 2013 at 10:56 PM
Anonymous said...

Anjing dan babi kotor ye? kerana apa? virus? Bukalah pintu minda sekalian. Mengutuk insan ini kerana baik hatinya terhadap anjing memang terlebih. Memandang akta ni sebagai salah satu akta jenayah adalah paling memalukan untuk negara kita. Bayangkan Si Utusan yg menyebarkan cerita ini. Adakah ia sebegitu salah? Siapa yg kata haiwan tertentu adalah tak suci

August 5, 2013 at 6:25 AM
Anonymous said...

Suka hati dialah asalkan dia happy. Apa guna sibok peribadian orang

August 18, 2013 at 8:53 AM
hamba allah said...

Seharusnya awak ikut sunnah Nabi Muhammad s.a.w...bkn kawan2 yang menyokong perjuangan anda..kalau ikutkan dalam al quran pn menyebut haram seseorang lelaki menyerupai wanita dan sebaliknya..tetapi tidak dinyatakan membuat pembedahan jantina itu haram secara khususnya..so kalau ada kwn2 kata boleh buat pembedahan jantina dan x haram maka apa keputusan awak?sebab al quran memang xde sebut pasal pertukaran jantina pun..cuma sebut menyerupai yakni jantina asal lelaki atau perempuan kemudiannya berpakaian dan perwatakan menyerupai jantina berlawanan..maknaya kalau dh tukar jantina x haram lagi kn berpakaian yang berlawanan...fikirlah..sebagai umat islam saya sokong awak kasihankan haiwan dan sayangi haiwan tapi jika membela didalam rumah memang ada hadis yang menyatakan ianya haram....jangan mentafsirkan apa2 jua hukum dengan mudah..sedangkan Nabi Muhammad s.a.w pn tidak pernah membela anjing didalam rumahnya kenapa pula kita manusia biasa nak buat macam tu?orang2 bkn islam mudah kerana anjing bukan seekor haiwan yang haram dibela oleh mereka..kalau kita fikir kenapa india x makan lembu ikut otak kita pn nampak macam mereka lakukan benda yang x masuk akal..jadi kalau nak dengar nasihat dengarlah nasihat umat islam yang lebih alim seperti ustaz haron din ke ustaz azhar ke ustaz ismail kamus ke...nik aziz ke..insya allah kamu dapat petunjuk

July 16, 2014 at 12:26 AM
hamba allah said...

Dlm artikel Dr Asri yang saya faham saudari suruh baca tu adalah berkenaan seorang manusia yang bekerja sebagai pelacur namun kerana kebaikan hatinya membantu anjing kehausan minum maka Allah menjanjikan beliau syurga..tidak pula diceritakan bahawa pelacur tersebut memberi minum kemudiannya membawa anjing tersebut balik ke rumah dan membelanya memandikannya dan sebagainya..Apa yang Dr Ustaz Asri tekankan disitu adalah akhlak manusia..walaubagaimana kejahatan yang dilakukannya maka masih Allah membalasnya dengan kebaikan..apa yg pembaca komen adalah perbuatan membela anjing didalam rumah..saya rasa artikel itu tidak relevan dengan perbuatan membela anjing..cuma relevan kepada kasihkan haiwan..tetapi perbuatan membela sebagai pet didalam rumah adalah ditegah..apapn awak memang akan cakap awak betul walaupun Nabi Muhammad s.a.w sendiri turun depan mata awak pun awak xkn kata awak tu salah..memang manusia xkn mengaku kesalahan yang dibuatnya..kalau kaki minum arak akan ckp minum x mabuk xpe..kaki nombor cakap itu macam teka kacang jugak..kaki betina kata nikah batin..semua sebab kepentingan diri sendiri sahaja...

July 16, 2014 at 12:42 AM
Anonymous said...

http://gadiskalispeluru.blogspot.com/2013/06/hukum-bertatoo-menurut-islam.html?m=1 sekarang orang lelaki boleh buat tatooo kawan2 sebab ayat al quran bagitau cuma org perempuan x boleh bertatoo..ada hadis ckp pn xpe sebab chetz pn wat x tawu jgk dgn hadis nabi..ikut ayat quran sebijik2 je...kata perempuan tu perempuan jelah wuhaaaa

July 16, 2014 at 12:52 AM

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 

2009 ·www.CEKAP.org by TNB